شماره مطلب: 16308

سند (خودخوانده) ملی آموزش 2030 در راستای مهجور کردن سند تحول بنیادین/ مجلس همچنان از جزئیات تعهدات ایران به یونسکو بی خبر است!

در پیگیری قبلی خبرنگار سازمان بسیج فرهنگیان، نمایندگان مجلس از جزئیات برنامه آموزشی 2030 یونسکو که ایران بر طبق آن تعهداتی داده است ابراز بی اطلاعی کردند و در پیگیری جدید، پس از رونمایی از سند ملی آموزش 2030، هنوز هم اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از جزئیات آن بی اطلاعند.
نسخه مناسب چاپ

پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان استان کرمان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان کشور- مریم ضیایی: سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي سازمان ملل متحد، با عنوان مخفف يونسکو عنوان سازماني فرامليتي است که در راستاي هدف «جهاني سازي» گام بر می دارد، این سازمان در سال ۱۹۴۵ به عنوان يکي از اقمار سازمان ملل متحد تاسيس شد و طبق همان هدف نهایی جهانی سازی از طريق تمرکز بر برنامه «آموزش مشترک عمومي» در نظام تعليم و تربيت تلاش می کند تا از طریق تاثیرگذاری بر اذهان، هدایت آنها را در دست گیرد.

برنامه آموزش 2030 که براساس تفاهم نامه مسقط، بیانیه اینچئون و دستور کار تصویب شده در مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2015 تدوین شده است در ادامه سایر برنامه های آموزشی یونسکو برای تربیت یک شهروند جهانی تنظیم و ارائه شده و ایران نیز به آن پیوسته است.

مفاد این برنامه و بیانیه اینچئون در نگاه اول همان برنامه های مهم و مثبتی که ما در سند تحول و سایر اسناد خود در آموزش و پرورش کشور داریم را به ذهن متبادر می کند اما توجه به تفاسیر و شاخص های تفسیر هریک از بندها، تفاوت اساسی بین این بیانیه ها و اسناد ملی ما نمایان می شود. از سوی دیگر بندهایی که نظارت و دریافت اطلاعات گسترده توسط یونسکو در آن وجود دارد نگران کننده است. هرچند گفته می شود حق شرطی از سوی ایران در زمان وزرات فانی ایجاد شده اما این حق شرط مانند سایر تعهدات ایران اطلاع رسانی نشده و پنهان است.

قرابت فکری غلیظ این روزهای برخی مسئولان فرهنگی کشور با تفکرات جهانی شدن باعث شده است تا با وجود اسناد بالادستی معطل مانده و اجرا نشده ای چون سند تحول بنیادین، در راستای اجرای برنامه آموزشی 2030 یونسکو از طرحی رونمایی شود که مشخص نیست بر چه اساس  نام سند بر آن نهاده شده است؟!

در پیگیری قبلی خبرنگار سازمان بسیج فرهنگیان نمایندگان مجلس از جزئیات برنامه آموزشی 2030 یونسکو که ایران بر طبق آن تعهداتی داده است ابراز بی اطلاعی کردند و در پیگیری جدید پس از رونمایی از سند ملی آموزش 2030، هنوز هم اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از جزئیات آن بی اطلاعند.

جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با ابراز بی اطلاعی از جزئیات این سند گفت: ما در حال حاضر در حال تدوین برنامه ششم توسعه هستیم که مطابق آن تمام برنامه های آموزش و پرورش باید براساس سند تحول بنیادین باشد و آموزش و پرورش اگر برنامه ای خارج از این سند اجرا کند مجلس مقابل او را خواهد گرفت.

طرفداران برنامه های آموزشی یونسکو با این استدلال که لازم است ما از شیوه ها و تجربیات سایر کشورها برای رشد و پویایی نظام تعلیم و تربیت خود استفاده کنیم بر تعامل با این سازمان ها اصرار دارند اما آنچه در چنین برنامه هایی مشاهده می شود تجربیات و روش ها نیست بلکه وام گرفتن و تبعیت از اهداف است در حالی که بر اساس تعریف انسان، هدف نظام اسلامی ما و غرب از تربیت، کاملا متفاوت است.

مهندس محمود فرشیدی  وزیر اسبق آموزش و پرورش پیرامون سند خواندن آنچه جدیدا رونمایی شده بیان داشت: « این نگرانی ایجاد شده است که این نامگذاری و مهم جلوه دادن این تفاهم نامه توصیه ای برای تحت الشعاع قرار دادن سند تحول بنیادین و مهجور کردن بیشتر این سند است. واقعیت قضیه این است که اگر یک عهدنامه است و دولت اختیار امضای آن را داشته است باید به تصویب مجلس برسد و اگر یک بیانیه یا تفاهم نامه بوده است که به نظر من هم یک تفاهم نامه توصیه ای است؛ سند خواندن آن اشتباه است و مبنای کار ما همچنان همان تنها سند تعلیم و تربیت یعنی سند تحول بنیادین است.

وی همچنین گفت: نگرانی در خصوص بیانیه 2030 یونسکو این است که ما اختیاراتی در دستگاه تعلیم و تربیت برای سازمان های بین المللی ایجاد کنیم که استقلال فرهنگی ما را زیر سوال ببرد، مثلا مرکز آمار و اطلاعات یونسکو که کشورهای مختلف موظفند که کلیه آمار و اطلاعات آموزشی خود را به آن عرضه کنند؛ در قضایا مختلف دیده ایم که این نهادها جاسوس خواسته یا ناخواسته کشورهای غربی هستند و از این آمار و اطلاعات علیه کشور ما استفاده می کنند و این ساده اندیشی است که ما به راحتی اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار دهیم.

فرشیدی تربیت دانش آموزانی که اهداف یونسکو را در ایران پیاده کنند را غایت اجرای این تفاهم نامه دانست و اظهار داشت: لازم است مجلس حساسیت بیشتری در این زمینه داشته باشد، آنها هفده هدف از برنامه 2030 دارند که ظاهر واژه های اهداف زیباست و شاید ما هم در سند تحول خود برخی از آنها را آورده باشیم اما وقتی دقت می کنیم و این اهداف را با 304 شاخص آنها مقابله می کنیم می بینیم که شاخص ها با اهداف ما و انسان تراز ما بسیار متفاوت است. مثلا یکی از بحث های آنها این است که آموزش و پرورش غیرایدئولوژیک باشد اما هدف ما تربیت انسان خلیفه الله است. یا آنها از اصول جهان شمول دفاع می کنند در حالی که ما از اصول الهی دفاع می کنیم ما چطور می توانیم اصولمان را با آنها تطبیق دهیم؟!»

گفتنی است رونمایی پر عجله از این برنامه و سند خواندن آن در حالی صورت می گیرد که مهدی نویدادهم دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش در نشست عالی رتبه آموزش 2030در ایران، با اشاره به جای خالی معنویت در برنامه یونسکو گفته بود: «آموزش، شرط لازم برای تغییر زندگی است، اما کافی نیست و انسان امروز بیش از گذشته، نیازمند معنویات، اخلاق و ارزش‌هاست.» و مشخص نیست آیا این ابعاد در سندخودخوانده رونمایی شده نیز رعایت شده است یا خیر؟

مقالات

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.